Allmänt
Vi levererar till hela världen. För att handla hos oss måste du vara myndig. (We deliver to all countries all around the world without any problems)

Vi reserverar oss för eventuella fel i artikelinformationen och förbehåller oss rätten till prisändringar utan föregående avisering. Genomförd beställning innebär att du samtycker till att namn och personnummer registreras i vårt kundregister. Denna information delas inte ut till tredje part utan stannar hos oss.

Alla varor förblir Global Items AB’s egendom till dess full betalning kommit bolaget tillhanda.

Beställning
Produkter beställs via internet på Global Items AB’s webbshop. Om du får problem är du välkommen att skicka e-post till oss. En beställning via internet är genomförd när du erhållit en orderbekräftelse från oss. Vi garanterar dock inte att vi kan leverera alla de produkter du beställt. Du kan följa din order om du loggar in och klickar på orderstatus. Vid leverans får du ett kvitto via e-post. Spara det! Vi reserverar oss för ev slutförsäljning av produkter.

Priser & Leverans
Priserna på våra varor anges i svenska kronor eller i EURO. Då endast ett pris anges inkluderar det moms. Momsen är 25% för alla varor. Vi förbehåller oss rätten att ändra priserna på hemsidan utan föregående avisering.

Ej uthämtad vara
Vi debiterar 250 kronor för ej uthämtade varor. Om kunden vill att vi ska skicka på nytt så debiterar vi kunden kostnaden för returfrakten till oss, samt kostnaden för att skicka paketet igen. Denna sammanslagna kostnad läggs ovanpå tidigare order.

Leveranstider 
Om du beställer före kl 12 mån-tors från Sverige så bör du ha paketet nästa vardag. Läggs ordern efter kl 12 skickas den nästa vardag, med leverans nästföljande vardag. Beställningar lagda fredag (efter kl 12), lördag eller söndag skickas påföljande måndag, med leverans tisdag. Detta är förväntade leveranstider och vi kan inte garantera att försändelsen kommer fram enligt ovan då oförutsedda förseningar kan uppstå. Under semestertider och intensiva perioder kan det ta ytterligare någon dag innan paketet går iväg. Till vissa delar av Norrland och till Gotland levererar PostNord med en dags fördröjning, denna är inte inräknad. 

Om du beställer före kl 12 mån-tors från något av de övriga EU-länderna så kan leveransen ta ungefär en vecka.
Leveransproblem som vi känner till får du information om ifall du lämnat en epost-adress där vi kan kontakta dig. Varor som vi inte kan leverera restnoteras och skickas så fort vi får in varan igen. Om leveransen av din beställning skulle bli uppdelad betalar du endast frakt för den första leveransen. Tänk på att paket bara ligger 14 dagar på utlämningsstället!

Transportskador 
Är paketet och/eller innehållet skadat när du får det, anmäl det genast på platsen. Har du öppnat paketet och upptäcker skada så kontakta oss så ska vi lösa det på bästa sätt.

Kunduppgifter
För att handla hos oss måste du ange uppgifter i samtliga fält vid kundregistreringen som är obligatoriska. Om vi inte har din e-mailadress kan vi inte skicka någon orderbekräftelse och vi kan inte meddela dig om kända leveransförseningar eller om någon del av din beställning ej kan levereras. Varje gång du lägger en ny beställning hos oss ska du kontrollera att de angivna adressuppgifterna är aktuella. Global Items lämnar inte ut några kunduppgifter till andra än de partners vi har för betalningsbevakning, i de fall där det är nödvändigt.

Betalning med Payson.
Betalning sker enkelt och säkert med Payson. Även om du inte har ett PaysonKonto sedan tidigare kan du snabbt göra transaktionen via Payson. Payson samarbetar med VISA, MasterCard samt alla svenska banker som erbjuder direktbetalningar, Swedbank, Handelsbanken, SEB, Nordea och Danske Bank. Payson håller höga säkerhetskrav och är PCI-certifierade av Trustwave som är en internationell organisation för säker e-handel. All trafik krypteras genom SSL 128 bitar och alla kortöverföringar bygger på bankernas så kallade 3D-secure teknik. Payson startade 2004 i Sverige och flera miljoner personer har använt Payson som är en välkänd betallösning på internet. Läs mer om Payson här: www.payson.se

Ångerrätt
Full ångerrätt gäller inom fjorton dagar från det att du mottagit varan, förutsatt att varan är i nyskick. Kontakta alltid Global Items innan du returnerar en vara!

Reklamation
För att reklamera en felaktig eller defekt vara ber vi dig kontakta vår kundtjänst omgående på support@globalitems.se. Vi skickar dig en ersättningsvara utan någon extra fraktkostnad, förutsatt att varan finns tillgänglig. Kan vi inte ersätta dig med en ny vara gör vi en återbetalning till dig när vi fått den defekta varan i retur. För retur av defekta varor skickar vi en fraktsedel med betalt porto.

Force majeure
Global Items är befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt detta avtal, om underlåtenheten har sin grund i befriande omständighet enligt nedan och omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet. Såsom befriande omständighet skall anses bl. a. myndighets åtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage, olyckshändelse av större omfattning eller annan typ av naturkatastrof. I force majeure ingår myndighets beslut som påverkar marknad och produkter negativt, t. ex. restriktioner i indikation, varningstexter, försäljningsförbud etc, onormal nedgång i marknaden samt om bolaget utsetts för kriminell aktivitet som påverkar verksamheten.