Allmänt:

Vi levererar till hela världen. För att handla hos oss måste du vara myndig.

Vi reserverar oss för eventuella fel i artikelinformationen och förbehåller oss rätten till prisändringar utan föregående avisering. Genomförd beställning innebär att du samtycker till att namn och personnummer registreras i vårt kundregister. Denna information delas inte ut till tredje part utan stannar hos oss.

Alla varor förblir Global Items AB’s egendom till dess full betalning kommit bolaget tillhanda.

Beställning:
Produkter beställs via internet på Global Items AB’s webbshop. Om du får problem är du välkommen att skicka e-post till oss. En beställning via internet är genomförd när du erhållit en orderbekräftelse från oss. Vi garanterar dock inte att vi kan leverera alla de produkter du beställt. Du kan följa din order om du loggar in och klickar på orderstatus. Vid leverans får du ett kvitto via e-post. Spara det! Vi reserverar oss för ev slutförsäljning av produkter.

Priser & Leverans:
Priserna på våra varor anges i svenska kronor. Då endast ett pris anges inkluderar det moms. Momsen är 25% för alla varor. Vi förbehåller oss rätten att ändra priserna på hemsidan utan föregående avisering.

Ej uthämtad vara:
Vi debiterar 250 kronor för ej uthämtade varor. Om kunden vill att vi ska skicka på nytt så debiterar vi kunden kostnaden för returfrakten till oss, samt kostnaden för att skicka paketet igen. Denna sammanslagna kostnad läggs ovanpå tidigare order.

Leveranstider:
Om du beställer före kl 12 mån-tors så bör du ha paketet nästa vardag. Läggs ordern efter kl 12 skickas den nästa vardag, med leverans nästföljande vardag. Beställningar lagda fredag (efter kl 12), lördag eller söndag skickas påföljande måndag, med leverans tisdag. Detta är förväntade leveranstider och vi kan inte garantera att försändelsen kommer fram enligt ovan då oförutsedda förseningar kan uppstå. Under semestertider och intensiva perioder kan det ta ytterligare någon dag innan paketet går iväg. 
Leveransproblem som vi känner till får du information om ifall du lämnat en epost-adress där vi kan kontakta dig. Varor som vi inte kan leverera restnoteras och skickas så fort vi får in varan igen. Om leveransen av din beställning skulle bli uppdelad betalar du endast frakt för den första leveransen. Tänk på att paket bara ligger 14 dagar på utlämningsstället!

Utanför Sverige:
Vi levererar våra produkter inom hela EU. Vi levererar även till större delen utanför EU. Du placerar bara din order som vanligt och vi levererar. Leveranstiden utanför Sverige kan variera, men oavsett så packar vi och skickar din produkt absolut senast en dag efter lagd order.

Transportskador:
Är paketet och/eller innehållet skadat när du får det, anmäl det genast på platsen. Har du öppnat paketet och upptäcker skada så kontakta oss så ska vi lösa det på bästa sätt.

Kunduppgifter:
För att handla hos oss måste du ange uppgifter i samtliga fält vid kundregistreringen som är obligatoriska. Om vi inte har din e-mailadress kan vi inte skicka någon orderbekräftelse och vi kan inte meddela dig om kända leveransförseningar eller om någon del av din beställning ej kan levereras. Varje gång du lägger en ny beställning hos oss ska du kontrollera att de angivna adressuppgifterna är aktuella. Global Items lämnar inte ut några kunduppgifter till andra än de partners vi har för betalningsbevakning, i de fall där det är nödvändigt.

Ångerrätt:
Full ångerrätt gäller inom fjorton dagar från det att du mottagit varan, förutsatt att varan är i nyskick. Kontakta alltid Global Items innan du returnerar en vara!

Reklamation:
För att reklamera en felaktig eller defekt vara ber vi dig kontakta vår kundtjänst omgående på support@globalitems.se. Vi skickar dig en ersättningsvara utan någon extra fraktkostnad, förutsatt att varan finns tillgänglig. Kan vi inte ersätta dig med en ny vara gör vi en återbetalning till dig när vi fått den defekta varan i retur. För retur av defekta varor skickar vi en fraktsedel med betalt porto.

Force majeure:
Global Items är befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt detta avtal, om underlåtenheten har sin grund i befriande omständighet enligt nedan och omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet. Såsom befriande omständighet skall anses bl. a. myndighets åtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage, olyckshändelse av större omfattning eller annan typ av naturkatastrof. I force majeure ingår myndighets beslut som påverkar marknad och produkter negativt, t. ex. restriktioner i indikation, varningstexter, försäljningsförbud etc, onormal nedgång i marknaden samt om bolaget utsetts för kriminell aktivitet som påverkar verksamheten.